- Sembo »
- Usein kysyttyä
Kysymyksiä ja vastauksia
Olemme koonneet tähän tavallisimmat kysymykset sekä vastaukset niihin. Klikkaa allaolevia kysymyksiä niin näet vastaukset. Sivulla Tietoa Sembosta löytyy lisäksi tietoa hinnoista, Sembon matkaehdot, Yleiset valmismatkaehdot sekä muuta tietoa, joka voi olla hyvä tietää.
-
Majoitus
-
Mitä peruutusturva maksaa?
Peruutusturva maksaa 4 % varauksen kokonaishinnasta. Sen voi ottaa vain varaushetkellä eikä sitä palauteta.
-
Mitä peruutusturva kattaa?
Akuutista sairaudesta tai muusta vakavasta asiaintilasta johtuvat peruutukset (ks. Sembon ehdot). Ei kuitenkaan yli 30. raskausviikolla esiintyvistä komplikaatioista johtuvia peruutuksia, eikä teatteri-, jalkapallo- tai muita erityistilattuja lippuja. Lääkärintodistus vaaditaan. Peruutussuoja on voimassa, jos matkustaja irtisanotaan työpaikastaan. Koskee irtisanomista taloudellisten tai tuotannollisten syiden vuoksi, ei pelkkää irtisanomisuhkaa. Työnantajan antama todistus on esitettävä. Todistus on toimitettava Sembolle viimeistään 14 päivää varauksen peruuttamisen jälkeen.
-
Milloin saan matka-asiakirjat?
Voit tulostaa matka-asiakirjat "Omat sivut" kautta kun Sembo on saanut täyden maksun matkastasi. Samasta paikasta löytyy myös Matkainfo, jossa on ajo-ohjeet, osoite ja puhelinnumero vastaanottoon tai toimistoon, josta avain noudetaan.
-
Voiko alle 18-vuotias varata matkan Sembolta?
Alle 18-vuotiailta vaaditaan erityinen todistus siitä, että huoltaja hyväksyy matkasopimuksen. Lomakkeita saa Sembolta.
-
Voiko Sembo tarjota avoimen kaupan?
Avoin kauppa on voimassa 7 päivää varaushetkestä (ei koske lentolippuja). Lähtöön on oltava vähintään 40 päivää. Avoin kauppa ei koske majoituksia, joista täytyy tehdä kysely.
-
Voinko esittää toivomuksia?
Varaushetkellä voi esittää toivomuksia, esim. parkeve kohti uima-allasta tai majoitus ystävien lähellä. Sembo välittää toiveet matkakohteeseen, mutta ei voi taata, että ne täyttyvät.
-
Saammeko lapsialennusta?
Hinnat on annettu per huoneisto/hotelli tai per henkilö. Erityisiä lapsialennuksia ei anneta, ellei sitä erikseen mainita.
-
Mitä peruutusturva maksaa?
-
Lento
-
Sisältyykö matkalaukku lentolipun hintaan?
Kun olet varaamassa matkaasi näet kunkin lentovaihtoehdon aikataulujen yhteydessä linkin "Matkatavara- ja lentolippusäännöt". Klikkaamalla tätä linkkiä näet sisältyykö tähän vaihtoehtoon matkalaukut vai ei. Jos olet jo varannut matkan, voit tulostaa lentolippusi kohdasta "Omat sivut". Lentolipuissa on maininta sisältyykö matkatavarat kyseisen lentolipun hintaan.
-
Milloin saan lentolippuni?
Kun koko maksu on rekisteröitynyt varaukselle, saat lentoyhtiön varausnumeron/varaustunnuksen. Joidenkin lentoyhtiöiden kohdalla se tapahtuu lähes välittömästi maksun jälkeen ja muutamilla lentoyhtiöillä 24 tunnin sisällä maksusta.Tämä varaustunnus toimii lentolippunasi. Esittämällä lentoyhtiön varausnumeron ja passin lentokentällä, saat koneeseennousukortin.
Kun varaustunnus on valmis, näet sen myös Sembon etusivulta löytyvän "Omat sivut" kautta. Sieltä voit halutessasi myös tulostaa matkadokumentit, joista löytyvät kaikki matkan tiedot. Voit ottaa nämä matkadokumentit mukaasi lentokentälle saadaksesi koneeseennousukortin. Lentoyhtiön varaustunnuksella voit halutessasi tehdä lähtöselvityksen etukäteen lentoyhtiön kotisivulta.
Joillakin lentokentillä voit valita teetkö lähtöselvityksen itsepalveluautomaatista vai lentoyhtiön lähtöselvitystiskiltä. Kannattaa huomioida, että lentoyhtiöillä on erilaisia käytäntöjä lähtöselvityksen tekemiseen.Tarkemmat tiedot löytyvät kunkin lentoyhtiön omilta kotisivuilta.
-
Kuinka paljon matkatavaroita voi ottaa mukaan?
Ei ole olemassa mitään yleissääntöä siitä, kuinka paljon matkatavaroita voit ottaa mukaan. Lentoyhtiöt päättävät itse sallittujen matkatavaroiden lukumäärän, painon ja lentokoneen ruumaan menevistä matkatavaroista mahdollisesti veloitettavan hinnan. Lentoja varatessasi voit tarkistaa kunkin lentovaihtoehdon yhteydessä olevasta linkistä kyseiselle lennolle hintaan sisältyvien matkatavaroiden määrän.
-
Voinko lentää yhteen kaupunkiin ja palata toisesta?
Useimmista lentoyhtiöistä voi varata menomatkan yhteen kaupunkiin ja paluumatkan toiseen, kunhan kyseiset kaupungit ovat samassa maassa. (Esim. menomatka: Tukholma - Rooma; paluumatka: Firenze - Tukholma).
-
Voinko varata lipun yhteen suuntaan?
Kaikista lentoyhtiöistä saa yhdensuuntaisia lippuja, mutta ne ovat useimmiten kalliimpia kuin meno-paluu-liput.
-
Saako lapseni alennusta lentolipustaan?
Useimmat lentoyhtiöt myöntävät lapsialennuksia, mutta eivät halpalennoille. Se minkä ikäisille alennuksia myönnetään voi vaihdella. Lasten lippujen hinta selviää varauksen yhteydessä.
-
Mikä on sähköinen lippu?
Sähköinen lippu tarkoittaa sitä, että et saa paperilippua, vaan ainoastaan lentoyhtiön varausnumeron/varaustunnuksen. Tämä varaustunnus ja passi tarvitaan lähtöselvityksessä. Lentoyhtiön varaustunnus lisätään matkadokumentteihisi sitten kun koko matkan hinta on rekisteröitynyt varaukselle.
-
Voiko alle 18-vuotias varata matkan Sembolta?
Alle 18-vuotiailta vaaditaan erityinen todistus siitä, että huoltaja hyväksyy matkasopimuksen. Lomakkeita saa Sembolta.
-
Sisältyykö hintaan ateria lennon aikana?
Euroopan sisäisillä lennoilla lentoon ei pääsääntöisesti sisälly ateriaa. Lentoyhtiöt voivat sen sijaan tarjota maksullisia kevyitä aterioita (esim. salaatti, voileipä, pulla tms.) lennon aikana. Euroopan ulkopuolelle suuntautuviin lentoihin kuuluu usein ateria. Norwegianin lennoilla aterioista peritään aina erillinen maksu..
-
Miten varaan paikan lisämatkatavaroille, esim. golflaukulle tai suksipussille.
Ilmoita varauksen yhteydessä, jos haluat mukaan lisämatkatavaroita (voit tehdä valinnan varausprosessin aikana). Jos et varaa matkatavaroita etukäteen, lentoyhtiö veloittaa yleensä lisämaksun lisämatkatavaroista matkatavaroiden sallitun enimmäispainon ylittävän kilomäärän mukaan. Maksu suoritetaan lähtöselvityksessä.
-
Tarjotaanko liikuntarajoitteisille apua?
Lentoyhtiöt tarjoavat apua lentokentällä ja auttavat tarvittaessa myös lentokoneeseen nousemisessa. Ilmoita varauksen yhteydessä, jos toivot apua (kirjoita viesti ruutuun, joka tulee näkyviin juuri ennen varauksen loppuunsuorittamista).
-
Miksi vahvistuksessani on kaksi yhdensuuntaista lentolippua?
Jotta pystyisimme tarjoamaan mahdollisimman edullisia hintoja, voit varata järjestelmästämme edestakaiset lennot, jotka koostuvat kahdesta yhdensuuntaisesta lentolipusta. Tämä tarkoittaa, että liput ovat erillisiä ja niihin saattaa kohdistua erilaisia sääntöjä. Jos varaus koostuu kahdesta yhdensuuntaisesta matkasta, asiakkaan vastuulla on tarkistaa, että saa lipun ja lippunumeron kummallekin matkalle.
Jos lentoyhtiö tekee aikataulumuutoksen tai peruuttaa lennon, ei toista lentomatkaa ole mahdollista muuttaa tai peruuttaa tällä perusteella, koska lentoyhtiön näkökulmasta matkat eivät liity toisiinsa.
-
Milloin viimeistään pitää olla lentokentällä?
Suosittelemme, että olet lentokentällä viimeistään 2 tuntia ennen lähtöaikaa.
-
Sisältyykö matkalaukku lentolipun hintaan?
-
Vuokra-auto
-
Voinko ajaa vuokra-autolla toiseen maahan?
Jos olet suunnitellut ajaa toiseen maahan, tarkista varauksen yhteydessä, että se on sallittua. Kaikissa tapauksissa näin ei ole.
-
Voiko vuokra-auton noutaa yhdestä paikasta ja jättää toiseen?
Joissain maissa vuokra-auton voi hakea yhdestä kaupungista ja palauttaa toiseen kyseisen maan sisällä. Silloin maksettavaksi tulee kuitenkin yhdensuunnanlisä.
-
Tarvitaanko lennon numeroa vuokra-auton varausta tehdessä?
Suosittelemme, että annatte lennon numeron varauksen yhteydessä, jos haluatte noutaa auton lentokentältä. Vuokra-autofirman henkilökunta voi tällöin saada tiedon, jos saapumisenne myöhästyy.
-
Mitä peruutusturva maksaa?
Peruutusturva maksaa 4 % varauksen kokonaishinnasta. Alle 4 yön vuokrauksissa se on kuitenkin väh. 20 € ja 4:n tai yli 4 yön vuokrauksissa väh. 30 €r. Sen voi ottaa vain varaushetkellä eikä sitä palauteta.
-
Voiko paikan päällä ottaa lisävakuutuksen?
On olemassa useita eri lisävakuutuksia, joita voi ottaa paikan päällä. Ne kattavat omavastuun varkauksista ja vahingoista ja ovat n. 300 - 2.000 € maasta ja autotyypistä riippuen. (Esimerkki omavastuun pienentämisen hinnoista: Ranska, Italia, Espanja n. 5-8 euroa/pv. Saksassa ja Belgiassa kalliimpi.)
-
Tarviiko täydentävää matkavakuutusta ottaa?
Sembo myy matkavakuutusta, joka täydentää kotivakuutuksen matkaturvaa. Se kattaa mm. omavastuun. Vakuutusta on kahta eri tyyppiä; toinen kattaa kaikki autossa matkustavat (enint. 5 henkilöä) ja toinen on henkilökohtainen vakuutus bussi- ja lentomatkustajille.
-
Milloin matka-asiakirjat tulevat?
Saat matka-asiakirjat postitse 2-4 viikkoa ennen matkan alkua, tai aikaisemmin, kun Sembo on saanut täyden maksun.
-
Miten varaan toisen kuljettajan?
Toisesta kuljettajasta ei tarvitse ilmoittaa etukäteen, vaan ilmoitus ja maksu suoritetaan paikan päällä.
-
Miten varaan esim. lastenistuimen tai kattotelineen?
Lastenistuin (alle 6 v. lapsille), kattoteline, lumiketjut jne. täytyy tilata varauksen yhteydessä ja maksu suoritetaan vuokra-autofirmalle paikan päällä. Emme voi taata, että lisävarusteita on saatavissa.
-
Onko autonvuokrauksessa vähimmäisikää?
Voidaksenne vuokrata vuokra-auton teillä täytyy olla ollut ajokortti väh. 1 vuoden ajan. Alaikäraja on 21 vuotta. Alle 25 vuotiaiden täytyy ottaa lisävakuutus, joka maksetaan paikan päällä vuora-autofirmalle.
-
Voinko ajaa vuokra-autolla toiseen maahan?
-
Maksa
-
Miten voin maksaa matkani?
Voit maksaa matkasi ainoastaan luottokortillasi (ei AMEX tai Diners) tai Nordean ja Osuuspankin nettipankeista kotisivujemme kautta. Voit maksaa luottokortilla myös puhelimitse asiakaspalveluumme arkisin klo 09-17. Sembolle suoritettavissa korttimaksuissa noudatetaan korkeinta turvatasoa. Lisätietoa maksamisen turvallisuudesta löydät kohdasta Omat sivut.
-
Mitä tapahtuu, jos en maksa käsirahaa?
Jos Sembo ei ole saanut käsirahaa eräpäivään mennessä varaus mitätöidään. (Katso kohdasta Omat sivut, jos maksusi on rekisteröity.)
-
Miten voin maksaa matkani?