Tärkeää tietää
Laatumerkinnät
Tarkkaan Valitut on Sembon käyttöön ottama laatutakuu. Tämä symboli auttaa löytämään laajasta hotellien valikoimasta erityisesti valitsemamme majoitusvaihtoehdot. Tarkkaan Valitut -merkinnällä varustetut hotellit, mökit ja huoneistot on luokiteltu myös aurinkotunnuksillamme. Ne kuvaavat saamaamme käsitystä tasosta, sijainnista ja palveluista. Aurinkojen määrä kuvaa arviotamme laadusta verrattuna muihin paikkakunnalla sijaitseviin majoitusvaihtoehtoihin. Sembo:n arviointiperusteet eivät siis ole samat kuin kunkin maan viralliset luokitukset.
5 aurinkoa: Erittäin korkeatasoinen. | |
4 aurinkoa: Korkeatasoinen. | |
3 aurinkoa: Keskitasoinen. Vastaa matkakohteen keskimääräistä tasoa. | |
2 aurinkoa: Vaatimatonta keskitasoa. Jonkin verran kohteen keskimääräistä tasoa alhaisempi. |
Myös muut majoituskohteemme on luokiteltu Sembon aurinkotunnuksilla. Niissä aurinkotunnusten määrä vastaa virallista luokitusta. Hotellien kuvaukset ovat peräisin yhteistyökumppaneiltamme. Ne ovat aina englanniksi eikä Sembo ei ole tarkastanut näitä tekstejä. Yhteistyökumppanimme valitsevat nämä hotellit ja he myös vastaavat laadun ja sisällön valvonnasta. Valikoima voi vaihdella vuodesta toiseen.
Varaa ajoissa -alennus
Ajoissa varaavat voivat säästää selvää rahaa. Olemme neuvotelleet useissa majoituskohteissamme reilun Varaa ajoissa -alennuksen. Majoituskohteet, joita alennus koskee, on merkitty symbolilla.
Edullisin hinta -lupaus
Haluamme tarjota hyvän majoituksen markkinoiden edullisimpaan hintaan. Lupaamme maksaa erotuksen, jos löydät toiselta suomalaiselta sivustolta saman majoitusvaihtoehdon edullisemmalla hinnalla. Tämä koskee kaikkia majoitusvarauksia, joiden lähtöpäivään on yli 2 kuukautta. Kilpailevan hinnan pitää myös olla varattavissa. Lunastaaksesi erotuksen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme 48 tunnin sisällä varauksesta ja ilmoita kaikki tarvittavat tiedot toisesta tarjouksesta mukaanlukien linkki toisen järjestäjän tarjoukseen, josta edullisempi hinta selkeästi ilmenee. Jotta Edullisin hinta -lupaus olisi voimassa, pitää seuraavien edellytysten täyttyä:
- Toinen tarjous pitää olla varattavissa online ja sen tulee olla voimassa samana ajankohtana.
- Sen pitää koskea samaa hotellia/majoitusta
- Sama alku- ja loppupäivämäärä
- Sama huone/huoneistotyyppi
- Samat ehdot mukaanlukien peruutusehdot, ateriat ja muut mahdolliset ehdot
- Sinun alkuperäinen varauksesi meiltä on muutoskelpoinen
Et voi lunastaa Edullisin hinta -lupausta jos:
- Jos käytät jäsenalennusta tai alennuskoodeja.
- Jos saat erityisen vip-hinnan tai kanta-asiakashinnan.
- Jos hyödynnät tarjousta kanta-asiakasklubista tai kanta-asiakaspisteillä.
- Jos hyödynnät erikoistarjousta, jonka hotelli myöntää tai muuta palkitsemisohjelmaa.
- Jos varaat määärittelemättömän majoituksen eli et tiedä ennen varaamista mistä hotellista on kysymys.
- Jos et ota yhteyttä meihin ennen matkaa
Ilmoitetut hinnat sivuillamme
Hinnat sivuillamme sembo.fi perustuvat tietoihin, joita yhteistyökumppanimme syöttävät varausjärjestelmäämme ja joiden perusteella matkoja etsitään. Pyrimme koko ajan pitämään sivuillamme päivitettyjä tietoja, mutta vaikka päivityksiä tehdään jatkuvasti, saattaa joissain tapauksissa käydä niin, että matkaa ei pystykään varaamaan ilmoitettuun hintaan.
Avoin kauppa
Majoitusvarauksissa on 7 päivän avoin kauppa, jos matkan alkuun on yli 45 päivää. Huom. Avoin kauppa ei koske lentovarauksia. Lentovaraukset tulee maksaa varattaessa.
Vastaukset sähköpostiin 24 tunnin kuluessa
Asiakaspalvelumme on paikalla vastaamassa sähköpostiin maanantaista perjantaihin. Arkipäivisin osoitteeseen asiakaspalvelu@sembo.fi lähetettyyn sähköpostiin vastaamme normaalisti 24 tunnin kuluessa.
Palvelupuhelin
Sembon toimisto palvelee suomeksi arkisin klo 09:00 -17:00 numerossa 09 4255 0490.
Matkasi turvaamiseksi on Sembon asiakaspalvelu paikalla seitsemänä päivänä viikosta.
Jos sinulla on joku ongelma majoitusvarauksesi kanssa, etkä saa apua vastaanotosta tai avainkonttorista, soita meille, me autamme!
Päivystysnumero (palvelu englanniksi ja ruotsiksi):
+46 42 37 85 00
ma-pe klo 17:00 - 19:00
la, su ja pyhinä klo 11:00 - 16:00
seitsemänä päivänä viikossa matkalla olevien asiakkaittemme lisäturvaksi. Viikonloppuisin olemme paikalla (tavallisten aukioloaikojemme lisäksi) seuraavasti: lauantaisin klo 16-20 (kesä-elokuussa), klo 13-16 (syys-toukokuussa) ja sunnuntaisin klo 10-13 (ympäri vuoden). Joulu-, uudenvuoden- ja juhannusaattona toimistomme on suljettu. Jos et matkakohteessa onnistu saamaan apua ongelmatilanteisiin vastaanotosta tai avaintoimistosta, soita palvelupuhelimeemme 09 4255 0490.
Tärkeää tietää kuljetuksista
Lento
Lentoyhtiöiden säännöt ovat tiukkoja; passin tulee olla voimassa, matka-asiakirjojen on oltava kunnossa ja lasten iät tulee olla merkitty oikein. Lapsen iäksi merkitään ikä lähtöhetkellä. Suosittelemme, että saavut lentokentälle vähintään kaksi tuntia ennen ilmoitettua lähtöaikaa. Tarkista ennen matkaasi, ettei lentoihisi ole tullut aikataulunmuutoksia. Helpointa se on tehdä klikkaamalla etusivultamme Omat sivut ja tarkistaa asia kohdasta "Checkmytrip". Jos et ole käyttänyt menolippuasi, et voi käyttää myöskään paluulippua. Tarkista lentoyhtiösi säännöt matkatavaroiden suhteen. Useimmilla Euroopan lennoilla ateriat eivät enää nykyään kuulu lennon hintaan. Lentoyhtiö saattaa sensijaan myydä lennon aikana salaatteja, voileipiä tai muita kevyempiä välipaloja. Euroopan ulkopuolelle suuntautuvilla lennoilla useimmiten lämmin ateria kuitenkin edelleen kuuluu lennon hintaan. Norwegianin lennoilla ateriat eivät sisälly hintaan myöskään Euroopan ulkopuolelle suuntautuvilla lennoilla. Jos haluat etukäteen tietää, sisältyykö lämmin ateria lentosi hintaan, voit tarkistaa asian meiltä sähköpostilla. Huomaa, että jotkin lentoyhtiöt saattavat periä maksun lähtöselvityksestä lentokentällä. Tarkemmat tiedot löytyvät kunkin lentoyhtiön omilta verkkosivuilta.
Vuokra-auto
Jos olet varannut vuokra-auton, on tärkeää, että luet matka-asiakirjojen mukana tulevat lisätiedot. Muun muassa vakuutusehdot vaihtelevat hieman eri maissa ja matka-asiakirjoista ilmenee, mitä autonvuokraan kuuluu, kuinka suuri vakuusmaksu on, mitä vakuutus maksaa jne.
Etäisyydet
Etäisyydet matkakohteisiin on laskettu automatkoille viamichelin.comin suosittelemia teitä pitkin. Jotta etäisyydet olisivat oikeansuuntaisia, lähtöpisteinä on käytetty Puttgardenia ja Rostockia Pohjois-Saksassa ja siihen on lisätty 200 km:n ajomatka Helsingborgista Tanskan halki.
Matkaehdotukset
Kaikki matkaehdotukset ovat vinkkejä siitä, miten voit koota lomasi, eivät valmiita matkapaketteja. Hinnat ovat alkaen-hintoja.
Tärkeää tietää majoituksesta
Lisäkustannukset
Maksamasi hinta ei kaikissa tapauksissa sisällä sähköä, kaasua, vettä, lämmitystä, ilmastointia, loppusiivousta tai ympäristömaksua. Joissakin matkakohteissa veloitetaan paikallinen turistivero. Se on paikallisten viranomaisten päättämä ja tulee maksettavaksi kaikille paikkakunnalla vieraileville. Lisäkustannukset on merkitty kohteen kuvaukseen osoitteessa www.sembo.fi. Maksut suoritetaan suoraan vastaanottoon tai avaintoimistoon. Niissä tapauksissa, joissa kustannukset määräytyvät käytön mukaan, hintaa ei ole voitu määritelllä etukäteen. Kannattaa huomioida, että sähkön hinta on Suomessa edullisempaa moniin muihin maihin verrattuna. Uima-altaan ja aurinkotuolien vapaa käyttöoikeus sisältyy yleensä vuokraan, kun taas tenniskentät ym. ovat maksullisia.
Osalla hotelleista ja huoneistoista on käytössä ns. ”Resort Fee” tai ”Club Card”. Nämä lisämaksut ovat pakollisia ja ne maksetaan paikan päällä. Ne oikeuttavat erilaisten lisäpalvelujen käyttöön kuten esim. aurinkotuolit, kylpypyyhkeet, palvelut rannalla, kuntosali, pysäköinti, hotellikuljetus tai muut vastaavat palvelut. Resort Fee on yleinen käytäntö esim. USA:ssa, Meksikossa ja Karibialla. Club Card on melko yleinen Euroopassa esim. Italiassa. Koska maksun suuruus vaihtelee eri vuodenaikoina (korkea/matala sesonki) ja voi myös joskus sisältyä matkan hintaan, Sembolla ei ole mahdollista eritellä mitä yksittäisen majoituksen kohdalla kulloinkin on voimassa. Maksun summa vaihtelee 5-60 $/€/yö ja riippuu siitä, montako henkilöä huoneeseen/huoneistoon majoittuu.
Vakuusmaksu
Joissain tapauksissa majoituksesta peritään vakuusmaksu, jolloin maksun suuruus on ilmoitettu majoituksen kuvauksessa. Vakuusmaksu, joka on vuokranantajan turva vahinkojen ja muiden mahdollisten kustannusten varalta, maksetaan suoraan vastaanottoon/avaintoimistoon. Se ei kuulu Sembon vastuualueeseen. Kannattaa huomioida matkakassan suurutta arvioidessa, että aina vakuussummaa ei voi makssa luottokortilla.Tarkista aina huoneisto saapumisen yhteydessä ja huomauta mahdollisista puutteista heti. Jos luovutat huoneiston sellaiseen aikaan, että omistaja ei voi tarkistaa sitä tai esim. sähkön tai veden kulutusta, voit pyytää, että vakuusmaksu palautetaan sinulle jälkeenpäin.
Saapuminen/lähtö
Saapumis- ja lähtöaika on merkitty matka-asiakirjoihin. Sembo takaa saapumisen vain mainittuina aikoina. Muuna aikana saapuminen edellyttää, että olet sopinut siitä suoraan vastaanoton/avaintoimiston kanssa. Jos myöhästyt paljon, on mahdollista, ettet pääse huoneistoon ennen kuin seuraavana päivänä (jotkut vastaanotot/avaintoimistot ovat kiinni sunnuntaisin). Asiakas kustantaa itse mahdollisen ylimääräisen yöpymisen.
Makuupaikat
Useimmissa huoneistoissa on yksi tai useampia makuuhuoneita, joissa on sängyt, sekä olohuone, jossa on kaksi lisävuodetta (useimmiten vuodesohva). Ota huomioon, että lisävuoteissa ei välttämättä ole yhtä mukava nukkua kuin tavallisissa sängyissä. Joissain tapauksissa lisävuode voi olla osa tavallista sänkyä. Etelä-Euroopassa käytetään yleisesti kahdelle hengelle tarkoitettuja Grand Lit -vuoteita, jotka ovat n. 140-180 cm leveitä. On myös yleistä, että sängyt ovat vain 180 cm pitkiä. Ilmoitettua henkilömäärää ei missään tapauksessa saa ylittää (edes vauvalla). Jos huoneistoon majoittuu enemmän kuin varaushetkellä on ilmoitettu, siitä tulee ilmoittaa Sembolle välittömästi. Joihinkin majoituksiin on mahdollista enimmäismäärän lisäksi ottaa mukaan alle 3-vuotias lapsi (joissain tapauksissa alle 2-vuotias). Kuvauksessa on kerrottu, jos majoitukseen voi vuokrata lastensängyn alle 2-vuotiaalle.
Varustelu
Loma-asunnot eivät ole vakituisten asuntojen tapaan varusteltuja. Huoneiston keittiön/keittotilan yksinkertaiseen varusteluun kuuluu mm. keittoastiat, ruokailuvälineet, lasit ja lautaset ilmoitetulle henkilömäärälle. Ota yhteyttä vastaanottoon/avaintoimistoon, jos jotain puuttuu. Jos asunnossa on parveke, se on useimmiten kalustettu. Varustelu vaihtelee maan ja paikallisten olojen mukaan.
Internet
Majoituksen internetliittymä voi olla maksullinen. Jos internetliittymä on merkitty kohtaan "palvelut", se sijaitsee vastaanotossa tai muussa yleisessä tilassa. Sembo ei vastaa siitä, että liittymä toimii.
Käyttötavarat
Käyttötavarat kuten pesuaineet, astianpesuaineet, saippuat ja wc-paperit eivät normaalisti sisälly huoneiston vuokraan. Lieden ja veden lämmittämiseen käytetään usein kaasua. Ota yhteyttä avaintoimistoon/vastaanottoon, jos kaasu loppuu. Jos pyyhkeet sisältyvät hintaan, niillä ei normaalisti tarkoiteta kylpypyyhkeitä.
Siivous
Etelä-Euroopassa siivoukselta ei yleensä vaadita niin paljon kuin Pohjoismaissa. Loma-asunnon kohdalla on mainittu, kuuluuko siivous hintaan, siivoaako vieras itse vai maksetaanko siivous paikan päällä. Jos vain loppusiivous sisältyy hintaan, sillä tarkoitetaan lähtösiivousta riippumatta matkan pituudesta. Astiat tulee olla tiskattu ja roska-astiat tyhjennetty huoneistosta lähdettäessä. Kun vieras hoitaa siivouksen itse, huoneisto tulee jättää sellaiseen kuntoon, että seuraava vuokralainen voi muuttaa sisään. Jos sinulla on huomautettavaa siivouksesta saapuessasi, ota välittömästi yhteyttä vastaanottoon/avaintoimistoon.
Muuta
Matkaoppaat
Sembolla ei ole matkakohteissa pohjoismaalaista eikä aina myöskään englanninkielistä henkilökuntaa. Saatat siis saada avaimen henkilöltä, joka puhuu pelkästään jotain kovin erilaista kieltä. Uskomme, että se on osa omatoimimatkojen viehätystä.
Toivomukset
Jos sinulla on erityistoivomuksia majoituksen suhteen, kerro niistä varauksen yhteydessä, jos esimerkiksi haluat asua korkealla tai lähellä muuta matkaseuruetta tai toivot näkymää tiettyyn suuntaan. Välitämme toiveesi eteenpäin matkakohteeseen, mutta emme voi taata, että ne täyttyvät.
Viihde
Viihdeohjelmaa ja muita aktiviteettejä järjestetään majoituskohteissa yleensä korkeasesongin aikana. Sembo ei voi taata, että yksittäiset liikkeenharjoittajat tarjoavat palvelujaan.
Uima-altaat
Annetut aukioloajat ovat noin-aikoja, jotka voivat vaihdella esim. sään tai vieraiden määrän mukaan. Uima-altaat on yleensä suljettu yöaikaan. Ne voivat olla suljettu myös siestan aikaan klo 12-15. Toivomme ymmärrystä näihin ja muihin allassääntöihin, joihin Sembo ei voi vaikuttaa. Joissakin majoituksissa saattaa olla merivesiallas.
Uimarannat
Erityisesti Ranskassa ja Italiassa yksityisrannat ovat yleisiä. Niillä voit vuokrata aurinkotuoleja ja -varjoja ja useimmiten myös ostaa virvokkeita jne.
Rantapalvelut
Jos rantapalvelut on mainittu, niillä tarkoitetaan rantapaikkaa, kahta aurinkotuolia ja yhtä aurinkovarjoa. Rantapalveluja tarjotaan yleensä kesäkuun alusta syyskuun puoleenväliin. Ne voi varata ennakkoon edullisesti Sembon kautta.
Lemmikkieläimet
Joihinkin loma-asuntoihin voi ottaa mukaan lemmikkieläimiä. Kysy lisää asiakaspalvelustamme puhelimitse tai sähköpostitse, asiakaspalvelu@sembo.fi.
Arvotavarat
Sembo ei voi kantaa vastuuta mahdollisista murroista tai varkaustapauksista. Huolehdi matkalla tarkkaan arvotavaroistasi. Jos kuitenkin ikävä tapahtuma kohtaa, muista, että vakuutusyhtiöt usein vaativat, että tapauksesta on tehty ilmoitus poliisille jo matkakohteessa. Varmista jo ennen matkaa, että matkavakuutuksesi on kunnossa.
Ilmasto
Mainitut keskilämpötilat perustuvat sääasemien tilastotietoihin pitempien ajanjaksojen ajalta. Sää paikan päällä voi siten poiketa mainituista keskilämpötiloista. Lämpötiloat ovat Celsius-asteita.
Sopimuksen muuttaminen
Pidätämme itsellämme oikeuden ohjata asiakas vastaavaan tai parempaan vaihtoehtoon, jos olosuhteet niin vaativat.
Muuta
Sembo ei vastaa siitä, jos ravintoloita, uima-altaita, teitä, kauppoja, hissejä tms. on suljettu kuvastossa olevan tiedon keräämisen jälkeen. Emme vastaa myöskään muista asioista, joihin emme voi vaikuttaa. Emme takaa, että loma-asunnot soveltuvat allergikoille tai muutoin herkille. Emme voi myöskään taata, että majoitukset soveltuvat vammaisille. Hyönteisiä ja pikkueläimiä voi esiintyä jopa parhaissa majoituskohteissa. Jos kohtaat huoneessa tai huoneistossa ei-toivottuja vieraita, ilmoita asiasta vastaanottoon tai avaintoimistoon. Jos olet herkkä hyttysen- ja hyönteisenpistoille, suosittelemme, että otat mukaasi hyönteisvalmisteita. Vastaavia tuotteita voi myös ostaa paikallisista apteekeista tai supermarketeista. Sembo ei vastaa siitä, että hotellissa on saatavilla sen tarjoamia lisäpalveluja, kuten pinnasänkyjä, ilmastointia, tallelokeroita, TV:tä, parkkipaikkaa jne. Myyntihenkilökunnan lupaukset tulee ilmetä matka-asiakirjoista, jotta niihin voidaan vedota.